D’occitan au licèu Beaussier per la rintrada

Les lycéens pourront apprendre le provençal au lycée Beaussier dès la rentrée. A eux de jouer en s’inscrivant au cours qui promet d’être vivant, et qui sera d’abord axé sur la parole, la conversation, et la culture locale.

Inesperat ! A la rintrada escolara venenta lo licèu Beaussier tornarà durbir son cors doccitan-lenga d’òc. Despuei la retirada dau professor Gerard Tautil, a la fin dau sègle XX, la lenga sensenhava plus per lo bacheleirat a La Sanha.

« Lo cors duèrbe per perseguir l’ensenhament que fau au collègi de Sièis Forns despuei 2011 » nos vèn Veronica Journet, la professora quensenharà a La Sanha. Foguèt en persona eleva de Gerard Tautil a la fin deis annadas 1980.

Fau dire qu’ai licèus dau Var i aviá plus ges de cors d’occitan despuei quauqueis annadas. La rason principala nes que lo concors de lensenhament, lo Capes doccitan-lenga d’òc, designa pas mai de quatre professors cada an despuei 2003, e aquò de Bordèu fin a Menton. La rason segondària es que lactuala reforma dei licèu que mena a carga lo govern, fa tot per que lei provisors eliminan dei licèus d’aquel ensenhament.

Mai la venguda d’un rector novèu dins l’Acadèmia de Niça sembla d’amortir l’estramàs. Interpelat per lAssociacion dei Professors de Lenga Regionala (APLR) a tornamai desplegat trenta sièis oras de lenga, lequivalent d’un cors per un licèu. Se reconeiguèt tornamai la logica d’organizar la seguida dau collègi que manda leis escolans au licèu coma a La Sanha.

Veronica Journet, felibre, ensenha dins la grafia de Frederic Mistral, « segur donarai ais escolans, la coneissença de la grafia classica normalizada, bòrd que ne’n avèm doas ».

S’avisa que i faudrà reglar l’eterogeneïtat : « d’escolans que fan de provençau ambe ieu despuei la seisena, mesclats a d’autrei que vendràn sensa ne’n saber ren, es una escomessa de trobar lo bòn nivèu. Lo bòn biais es de lei faire parlar, bòrd ques una lenga viva. Sembla la bòna solucion per totei lei lengas a lescòla ».

Lo licèu Beaussier se fa una especialitat de laprendissatge dei lengas e son provisor se mòstra favorable a lensenhament de loccitan. Ara es au public escolar de jugar, e de se faire marcar. Avís ! aquelei que chausiràn provençau podràn pas faire de latin… Es l’engana de la reforma dau ministèri : percors romanic favorisats ailà, empachas aicí… « Segur que nòstrei lengas nen vènon, perqué enebir de faire l’una e l’autra ? » rena la professora.

Michel Neumuller

Pour vous informer et vous inscrire https://www.atrium-paca.fr/web/lgt-beaussier-835121/

Article écrit en graphie classique avec les suggestions lexicales du professeur Pèire Brechet, Service de la Langue – Institut d’Estudis Occitans.

Les mots d’Aquí

Retirada = retraite

Bacheleirat = baccalauréat

Durbir = ouvrir

Estramàs : coup violent, choc

Escomessa = défi

Enebir = interdire

De l’Occitan au lycée Beaussier à la rentrée

Inespéré ! A la rentrée scolaire prochaine, le lycée Beaussier réouvrira le cours d’occitan-langue d’oc. Depuis le départ à la retraite du professeur Gerard Tautil, à la fin du XXe siècle, la langue ne s’enseignait plus pour le baccalauréat à La Seyne.

« Le cours ouvre pour continuer l’enseignement que je donne au collège de Six-Fours depuis 2011 » nous dit Veronique Journet, la professeure qui enseignera à La Seyne. Elle fut personnellement élève de Gérard Tautil à la fin des années 1980.

Il faut dire que dans les lycées du Var, il n’y avait plus d’occitan depuis quelques années. La raison principale en est que le concours d’entrée pour l’enseignement, le CAPES d’occitan, n’est offert qu’à quatre professeurs par an depuis 2003 et cela de Bordeaux jusqu’à Menton. La raison secondaire est que la réforme actuelle que mène à charge le gouvernement, fait tout pour que les proviseurs suppriment cet enseignement au lycée.

Mais l’arrivée d’un nouveau recteur dans l’académie de Nice semble amortir le choc. Interpelé par l’Association des Professeurs de Langue Régionale (Aplr) il a redéployé 36 heures de langue, l’équivalent d’un cours pour un lycée. On reconnaît à nouveau la logique d’organiser la suite du collège qui envoie ses élèves comme à La Seyne.

Veronique Journet, felibre, enseigne dans la graphie de Fréderic Mistral, « bien sûr, je donnerai aux élèves la connaissance de la graphie classique normalisée, puisque nous en avons deux. »

Elle se rend compte qu’il faudra régler l’hétérogénéité : « des élèves qui font du provençal avec moi depuis la sixième, mélangés à d’autres qui viendront sans rien savoir, c’est un pari de trouver le bon niveau. La bonne manière est de les faire parler, puisque c’est une langue vivante. Et ça semble la solution pour toutes les langues à l’école ».

Le lycée Beaussier se fait une spécialité de l’apprentissage des langues et son proviseur se montre favorable à l’enseignement de l’occitan. Maintenant c’est au public scolaire de juger, et de se faire inscrire. Gaffe ! Ceux qui choisiront provençal ne pourront pas faire de latin… c’est le vice de la réforme du ministère : parcours romans favorisés là-bas, obstacles ici… « nos langues en viennent, pourquoi interdire de faire l’une et l’autre ? », râle la professeure.